TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

MUET TIDAK MESRA PENGAWAS!

HARI ini berlangsung Malaysian University English Test (MUET) edisi hujung tahun 2009 di seluruh negara. Setiap pelajar universiti wajib lulus ujian ini untuk membolehkan mereka memperoleh ijazah.
.
2. Ujian hari ini nampaknya rumit juga. Tidak mudah untuk menulis sepatah kata dalam satu ruangan bagi Bahagian 1, atau menulis frasa yang tidak lebih daripada lima patah kata bagi Bahagian 3. Namun begitu, itulah hakikat yang perlu dihadapi oleh calon-calon ujian ini semenjak format baharu diperkenalkan mulai akhir tahun lalu.
.
3. Satu hal yang harus diambil perhatian oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) ialah pelaksanaan ujian itu. Sekiranya pelajar rumit hendak menjawab soalan, pengawas yang dilantik turut menghadapi kerumitan lain. Waktu ujian yang sangat sendat menyebabkan pengawas bernafas semput.
.
4. Tiga kertas (800/3, 800/4 dan 800/1) yang terpaksa dikendalikan dari pukul 8.00 pagi hingga 12.00 tengah hari sangat menekan pengawas peperiksaan itu. Ruang antara setiap kertas hanya setengah jam. Calon dapat berehat, tetapi pengawas tidak mendapat ruang sedemikian. Setiap kali tamat kertas, pengawas harus mengendalikan urusan mengira kertas jawapan dan membungkus kertas jawapan itu untuk dipos, dan perlu pula menyiapkan urusan untuk kertas selanjutnya. Begitulah yang terjadi sehingga tamat kertas ketiga pada pukul 12.30. Ketika calon sudah pulang, pengawas perlu menyelesaikan urusannya juga. Tambahan lagi sekiranya pusat yang diawasi itu mempunyai lebih daripada satu jenis calon, seperti calon sekolah dengan calon persendirian, dan lebih parah apabila ada calon menumpang.
.
5. Yang terjadi ialah guru pengawas MUET kelaparan. Mereka mengawas peperiksaan dalam keadaan perut berkeroncong. Hal ini berlaku kerana mereka tidak ada ruang untuk makan. Mereka keluar awal dari rumah tanpa sempat menjamah sarapan, dan tidak dapat makan hingga tengah hari. Malangnya, bayaran yang diberikan untuk tempoh ujian selama 4 jam setengah hanya RM40.00! Maksudnya, imbalan itu bernilai tidak sampai RM10.00 untuk satu jam. Bayaran itu pula diterima tiga atau empat bulan kemudian. Ramai yang percaya bahawa sekiranya pengawasan peperiksaan ini dibuka kepada kakitangan kerajaan lain, tidak ada yang sanggup menerima tawaran itu. Sebabnya ialah bayarannya tidak mesra tugas!
.
6. MPM harus mengubah jadual yang sangat ketat itu. Satu kertas harus dijalankan pada waktu petang supaya ruang rehat yang selesa diperoleh pengawas dan calon untuk membereskan urusan masing-masing dengan sempurna. Selain itu, kadar bayaran harus ditingkatkan sesuai dengan keadaan ekonomi sekarang. Bayaran RM40.00 itu sudah ketinggalan zaman!
.

Tiada ulasan:

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.