TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

BAHASA MELAYU YANG KEEMPAT DI DUNIA

BAHASA Melayu yang digunakan pada hari ini berada dalam kedudukan keempat di dunia dari segi penggunaannya.
.
Hal ini dinyatakan oleh Wu Zongyu dalam kertas kerjanya, “Colloquium on Chinese Scholarship on the Malay World 2002” (Dewan Bahasa, Januari 2004: halaman 46). Menurut sarjana ini, bahasa Melayu berada di belakang bahasa Cina, bahasa Inggeris, dan bahasa Sepanyol.
.
Pendapat itu agak memeranjatkan kerana bahasa Melayu yang semakin tiada harga di negara sendiri ini tersenarai dalam empat yang terbesar dari segi penggunaannya. Juga memeranjatkan apabila bahasa Inggeris tidak termasuk sebagai bahasa paling banyak digunakan di dunia.
.
Pengarah The English Company (UK) Ltd., David Graddol, dalam jurnal Sains berjudul “Masa Depan Bahasa” menyatakan bahawa bahasa Benggali, bahasa Tamil dan bahasa Melayu ialah bahasa yang paling pesat berkembang.
.
Dr. Awang Sariyan (2004: Pengarah Jabatan Bahasa di Dewan Bahasa dan Pustaka) menjelaskan bahawa Bahasa Melayu digunakan oleh 300 juta orang. Menurutnya, bahasa Melayu digunakan di Malaysia, Indonesia, Brunei, selatan Thailand, selatan Kemboja, selatan Filipina, Laos dan Vietnam.
.
Selain itu, di Sri Lanka, 60,000 penduduknya turut menggunakan bahasa Melayu, di samping pengajarannya dijalankan di universiti di Perancis, Britain, Belanda, dan Australia (Berita Harian, 28 April 2004).

Tiada ulasan:

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.