TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

PAHAT PPSMI MASIH BERBUNYI

HAL PPSMI belum berakhir walaupun Kementerian Pelajaran sudah memuktamadkan bahawa program itu akan dimansuhkan pada tahun 2012. Setelah perjuangan golongan yang memperjuangkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan berjaya, dan mendapat sokongan, tidak kurang jumlah yang membantah keputusan kerajaan itu.


Perhatikan antara pendapat yang membantah pemansuhan PPSMI yang dikutip daripada ruangan KOMEN BH melalui SMS pada minggu lalu.
  • ...anak-anak Melayu akan dipandang teruk. PPSMI tak patut dihapuskan. Percayalah berikan anak-anak belajar BI akan menjadi anak-anak yang berilmu global... – (FEROLA)
  • Pembatalan PPSMI satu langkah kurang bijak. Perlu berani menerima cabaran. Produk program tidak akan datang sekelip mata. Perlu masa untuk melihat kemajuan ... (GURUMELAYUTESL)
  • Kaum lain belajar BI ok saja. Tapi apabila kaum Melayu disuruh belajar BI, sibuk cari alasan tak mau belajar. Kononnya hilang jati dirilah. – (AMR92)
  • PPSMI tak perlu dimansuhkan. Cara ini langsung tak berkesan kerana pengajaran di peringkat tinggi juga dalam BI. Kenapa mahu membebankan pelajar yang menuntut. Jangan jadikan kami mangsa! – (ARYKASYA)
Yang berikut pula antara pendapat daripada pihak yang menyokong pemansuhan tersebut.
  • Kepada yang menentang pemansuhan PPSMI, fahamilah bahawa yang sakit tenat adalah subjek Bahasa Ingeris, oleh itu guru Bahasa Inggeris adalah orang yang pakar untuk memulihkannya... – (YAYA09)
  • Apa nak dipertikaikan lagi pemansuhan PPSMI, sepatutnya kita fikirkan strategi untuk penambahbaikan dan meningkatkan penggunaan BI dan BM... – (ODAH58)
  • Terima kasih kepada kerajaan kerana memansuhkan PPSMI. Tapi mengapa harus tunggu 2012? Sepatutnya 2010. Dulu PPSMI diumumkan, terus dilaksanakan tanpa kajian. – (JGNDOKLOGLAQ)
Pemansuhan itu sebenarnya memberi banyak kebaikan daripada keburukan kepada anak bangsa. Kegagalan program itu, seperti fakta yang diumumkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri, merangkap Menteri Pelajaran, disebabkan program itu bukan kaedah yang betul. Bukan semua pelajar mampu mengikutinya dalam bahasa Inggeris. Kalau sekolah di bandar, kemungkinan ramai pelajar yang dapat menguasainya, tetapi bagi sekolah di luar bandar, dapat dihitung dengan jari pelajar yang dapat berbuat demikian. Masalah yang timbul ialah mereka bukan hendak belajar bahasa Inggeris, tetapi mahu belajar Sains dan Matematik.


Ramai sekali pemimpin politik dan pemimpin negara serta yang telah berjaya dalam pelbagai bidang, datangnya daripada pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa kebangsaan. Kebanyakan mereka menguasai bahasa Inggeris apabila berada di universiti, walaupun di universiti itu sendiri pengajarannya dalam bahasa Melayu.


Dalam beberapa persidangan, apabila ditanya tentang bahasa, mantan Perdana Menteri keempat, Tun Dr. Mahathir, orang yang memperkenalkan PPSMI, kerap menyebut bahawa ilmu lebih mudah diperoleh daripada bahasa yang menjadi sumber ilmu itu. Maksudnya, untuk memperoleh ilmu daripada tamadun Barat, kita harus mengambilnya melalui bahasa tamadun tersebut. Beliau selalu memberi contoh bahawa orang Barat mendapat ilmu daripada tamadun Arab dan Islam. Menurutnya, untuk mendapat ilmu itu, orang Barat membuat rujukan daripada bahan yang menggunakan bahasa Arab.


Pendapat Tun Dr. Mahathir itu betul, tetapi tidak sepenuhnya. Pada awalnya, memanglah cendekiawan Barat mengambil ilmu orang Arab dan Islam itu daripada bahasa Arab, kerana mereka merujuk buku yang menggunakan bahasa Arab. Namun, hakikatnya beberapa orang cendekia itu sahaja yang berbuat begitu. Mereka menterjemahkan dapatan mereka ke dalam bahasa Inggeris atau bahasa Barat lain, dan digunakan oleh warga masing-masing. Oleh itu, masyarakat Barat sebenarnya membuat rujukan dalam bahasa mereka sendiri. Berapa ramaikah orang Barat yang dapat membaca dalam bahasa Arab?


Dengan hal yang demikian, ilmu lebih mudah diperoleh dengan menggunakan bahasa sendiri, kerana pemilik bahasa akan lebih memahami hal ehwal bahasanya. Jelasnya, bahasa Inggeris hanyalah sumber ilmu utama, tetapi ilmu dapat diperoleh juga melalui bahasa sendiri sekiranya ilmu itu diterjemah ke dalam bahasa sendiri. Di sinilah Institut Terjemahan Negara Malaysia dan Dewan Bahasa dan Pustaka memainkan peranan yang penting. Kedua-dua badan itu pula seharusnya mendapat kerjasama daripada cendekiawan yang ramai di universiti dan pusat-pusat penyelidikan untuk menterjemah bahan daripada bahasa asing serta menghasilkan bahan dalam bahasa Melayu.


Di samping menggunakan bahasa Melayu untuk menimba ilmu, seharusnya bahasa Inggeris dikuasai untuk menambah pengetahuan dan dapat berhubung dengan warga dari luar negara dengan berkesan. Untuk menguasai bahasa Inggeris inilah kita harus belajar bahasa Inggeris. Didapati ramai pelajar kita yang belajar di luar negara dapat menguasai bahasa negara berkenaan hanya dalam beberapa ketika walaupun di negara sendiri mereka lebih terdedah kepada penggunaan bahasa Melayu.


Untuk menjadi baik, kita harus berada dalam kalangan orang baik. Oleh itu, untuk menguasai bahasa Arab, kita patut berada dalam kalangan orang Arab, dan bercakap dengan menggunakan bahasa Arab. Demikian juga halnya dengan bahasa Inggeris. Pelajar di sekolah-sekolah bandar yang fasih berbahasa Inggeris kebanyakannya datang daripada keluarga yang tidak lekang daripada menggunakan bahasa itu dalam perhubungan seharian mereka. Itulah kelebihan mereka. Namun, adakah mereka juga menggunakan bahasa Melayu dengan betul? Jika demikian, alhamdulillah. Jika sebaliknya, itulah yang ditakuti tentang PPSMI ini!
.

3 ulasan:

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Saya setuju dengan pendapat penulis ynag berkaitan dengan hal pemerolehan ilmu pegetahuan melalui bahasa sendiri dan betapa pentingnya tugas ITNM dalam penterjemahan ilmu yang diperolehi dalam bahasa asing kepada bahasa Melayu. Namun begitu, adakah pendekatan ini praktikal memandangkan, berbanding dengan zaman dulu sebelum kemunculan Internet and komputer, ilmu pengetahuan pada zaman kini berkembang pada kadar yang amat pantas?

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.