TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

KAJILAH SEMULA PELAKSANAAN PPSMI

WAJARKAH program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan?


Sudah banyak kali persoalan di atas disuarakan oleh beberapa pihak, khususnya yang memperjuangkan martabat bahasa Melayu. Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris atau dalam bahasa Inggeris, English for Teaching Mathematics and Science, atau ringkasnya ETeMS dilaksanakan agar pelajar dapat meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, dengan wawasannya, apabila keluar dari alam pendidikan nanti, modal insan ini akan menjadi golongan yang fasih berbahasa Inggeris, dan seterusnya laris dalam pasaran pekerjaan.


Malangnya, pelaksanaannya telah mengganggu peruntukan dan pelaksanaan yang sedia ada. Demi bahasa Inggeris, bahasa Melayu yang dimaktubkan sebagai bahasa pengantar pendidikan dikorbankan. Bahasa Melayu (kini ditetapkan agar dipanggil bahasa Malaysia pula) yang telah diberi martabat sebagai bahasa kebangsaan (mengikut Perkara 152 Perlembagaan Malaysia) dan bahasa rasmi (mengikut Akta Bahasa Kebangsaan 63/67) diketepikan.


Tujuannya baik, namun kaedah pelaksanaannya tidak tepat. Seharusnya kita memikirkan cara lain untuk memperkasakan bahasa Inggeris. Dengan kata lain, pemerkasaan bahasa Inggeris tidak sewajarnya menyusahkan penyuburan bahasa kebangsaan yang telah sekian lama kita laksanakan dengan jayanya.


Penggantian yang dibuat itu mengundang risiko yang mendalam bagi bahasa kebangsaan kita. Hasil laporan dan kajian yang dibuat akhir-akhir ini oleh beberapa badan didapati kesannya menepati pepatah, “Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”.

Laporan terbaharu tentang hal ini terdapat Berita Harian, 4 Jun 2008 (Rabu) pada halaman 23, dengan judul, “PPSMI gagal capai matlamat”. Menurut laporan ini, PPSMI “...gagal meningkatkan pemahaman konsep, ilmu dan kemahiran kedua-dua subjek berkenaan”. Kajian yang dibuat oleh Prof. Emeritus Datuk Dr. Isahak Haron bersama dengan empat orang pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada Februari 2007 (1,564 orang murid dari 27 buah sekolah), Julai 2007 (636 orang murid dari 13 buah sekolah rendah), dan Januari 2008 (1,703 orang murid dari 28 buah sekolah rendah) menunjukkan beberapa kelemahan:


1. 85% murid menyatakan bahawa guru Matematik dan Sains menggunakan campuran bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.
2. 83% (responden Januari 2008) menyatakan hal kesukaran untuk mempelajari Sains dalam bahasa Inggeris.
3. Lebih 75% murid Melayu Tahun 5 kerap merujuk buku Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.
4. 80% murid daripada semua keturunan menyatakan sukar mempelajari Sains, dan 70% sukar belajar Matematik.

Berita Harian, 4 Jun 2008


Kesan utama daripada kegagalan memahami ilmu dalam bahasa Inggeris ini ialah murid berkenaan akan memperoleh keputusan yang kurang baik dalam peperiksaan awam (UPSR, PMR, SPM, dan STPM), dan memungkinkan mereka gagal bersaing untuk mendapat tempat di pusat pengajian yang lebih baik.


Pemberian pilihan kepada pelajar untuk menjawab soalan dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris tidak akan mengubah kelemahan itu kerana pengajaran di sekolah dalam keadaan yang tidak sempurna. Pilihan yang diberikan itu juga membuktikan bahawa matlamat, iaitu meningkatkan kebolehan berbahasa Inggeris, tidak tercapai.


Kerajaan telah mengeluarkan belanja yang sangat besar demi mencapai cita-cita mewujudkan masyarakat yang cekap berbahasa Inggeris. Pelbagai kemudahan diberikan. Guru Matematik dan Sains diberikan kursus dari semasa ke semasa. Guru tersebut diberi insentif yang berbaloi dari segi kewangan. Mereka juga diutamakan dalam pengagihan komputer riba. Hal ini merupakan satu penghargaan kepada guru berkenaan.


Walaupun begitu, tidakkah Kementerian Pelajaran terfikir atau mengambil kira kesan lainnya? Yang saya maksudkan ialah guru mata pelajaran lain. Difahamkan guru mata pelajaran Bahasa Inggeris menikmati sedikit habuan. Bagaimana dengan guru mata pelajaran Bahasa Melayu?
Guru Bahasa Melayu menanggung beban yang sangat berat di sekolah. Mereka mengajarkan kemahiran penulisan (karangan, ringkasan, rumusan) yang menuntut banyak waktu dan tenaga untuk menyemak latihan sepanjang masa persekolahan, dan menilai kertas jawapan peperiksaan setiap kali peperiksaan diadakan. Guru Bahasa Melayu SPM, khususnya, terpaksa menyemak Kertas 1 dan Kertas 2 yang semuanya dalam bentuk penulisan. Selain itu, dalam pertandingan kokurikulum (pidato, bahas, syarahan, forum remaja, pantun, deklamasi sejak, pertandingan drama, dan sebagainya), guru bahasa Melayulah yang sering ditugaskan menjadi jurulatih atau pembimbing, penyelaras, dan juri atau hakim secara percuma. Mereka juga tidak terkecuali dalam tugasan lain di peringkat sekolah, daerah dan negeri, sama ada program perkhemahan unit uniform, aktiviti sukan dan permainan, penggubalan soalan, dan lain-lain lagi. Guru mata pelajaran lain juga meminta pertolongan guru Bahasa Melayu apabila ada program yang melibatkan penggunaan bahasa.


Dalam sistem peperiksaan SPM sekarang, sekiranya pelajar gagal dalam Bahasa Melayu, mereka dikira gagal dan tidak mendapat sijil, dan menyebabkan peratus pencapaian sekolah jatuh. Apabila hal ini berlaku, tidak dapat tidak, jari akan tertuding ke arah guru Bahasa Melayu yang tidak memperoleh apa-apa imbalan tambahan ini.


Dengan kelemahan pelaksanaan PPSMI itu, memang sudah masanya program itu dikaji semula, dan dimansuhkan sahaja. Tidak usahlah difikirkan tentang perbelanjaan besar yang sudah dikeluarkan. Semakin lama dilaksanakan, semakin tinggi belanja yang terpaksa diperuntukkan, maka semakin banyaklah kerugiaan yang terpaksa ditanggung, sedangkan hajat tidak tercapai. Pada masa yang sama, carilah kaedah lain untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.


Pemimpin di peringkat tinggi, apabila bercakap dalam majlis yang melibatkan status bahasa Melayu, sering menyatakan bahawa bahasa kebangsaan akan tetap dipertahankan dan diperkasakan. Bagaimanakah kerajaan dapat menjadikan kata-kata retorik itu kenyataan jika sekarang semakin banyak nama jabatan, gedung perniagaan dan tempat yang menggunakan bahasa Inggeris, pemimpin sering bercakap dalam bahasa Inggeris dengan wartawan dari Malaysia sendiri, dan bahasa pengantar mata pelajaran teknikal yang asalnya dalam bahasa kebangsaan ditukar kepada bahasa asing?


Pada masa sekarang, bukan sahaja bahasa Inggeris masih gagal dikuasai dengan baik oleh sebilangan besar pelajar, malahan penggunaan bahasa Melayu secara betul pula semakin membimbangkan. Kita tidak menentang penguasaan yang baik dalam bahasa Inggeris, kerana semua tahu bahawa bahasa dunia itu sangat penting. Namun, kita jangan terlupa, mutu penguasaan bahasa kebangsaan juga harus terus dipertingkatkan dari semasa ke semasa.


Kita harus segera bertindak sebelum terlajak lebih jauh. “Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan”.

Tiada ulasan:

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.