TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

"MARTABAT 3"


BAGI yang prihatian tentang asal sesuatu, tentu sepintas lalu akan terdetik pertanyaan tentang nama blog saya ini. Mengapa Martabat3?

Mengikut Kamus Dewan, martabat ialah darjat, pangkat, tingkat. Perkataan lainnya boleh sahaja status dan/atau kedudukan tinggi. Bahasa Melayu mempunyai martabat yang tinggi semenjak abad ke-13, digunakan dalam bidang perdagangan, malahan dalam hal pentadbiran rasmi oleh raja-raja Melayu apabila surat rasmi kepada pemimpin Barat menggunakan bahasa Melayu tulisan Jawi.

Bilangan atau angka 3 yang saya sertakan bersama kata Martabat untuk menunjukkan darjat bahasa Melayu pada zaman moden. Mulai tahun 1957, bahasa Melayu diangkat menjadi bahasa kebangsaan melalui Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Hal ini semua orang tahu. Kemudian, bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di institusi pendidikan kerajaan (bermula di sekolah rendah hingga peringkat universiti), hasil cadangan Jawatankuasa Rahman Talib 1960. Selepas itu, kedudukan bahasa Melayu diperkuat oleh perisytiharan bahasa rasmi melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967, yang memartabatkan bahasa Melayu perlu dijadikan bahasa perantaraan dalam segala urusan rasmi, khususnya urusan kerajaan.

Tiga petanda penting itu sesungguhnya menjadikan bahasa Melayu bahasa yang mendapat kedudukan yang tinggi di negara yang banyak dasarnya dibuat berasaskan penghuni asal di sini. Dengan sebab yang demikian, saya memilih angka 3 itu, sesuai pula dengan slogan saya untuk blog ini, Mengangkat Jati Diri Bahasa Kebangsaan.

Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan ini bukan setakat untuk kegunaan seluruh warganegara Malaysia. Bahasa kebangsaan ini berfungsi pula sebagai bahasa perpaduan bagi masyarakat negara kita. Kepentingan perpaduan melalui bahasa kebangsaan ini disedari oleh kerajaan, sehingga kerajaan sanggup menukar nama bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia.

Namun, dalam kesedaran tentang pentingnya bahasa Melayu atau bahasa Malaysia sebagai wadah perpaduan kaum atau rakyat, bahasa Melayu diketepikan dengan ketaranya. Banyak orang, termasuk pemimpin negara dan negeri, lebih selesa berbahasa bukan bahasa Melayu tanpa mengambil kira tempat dan masa. Banyak nama rasmi tempat dan bangunan dinamakan menggunakan bahasa Inggeris. Mata pelajaran Sains dan Matematik yang dahulunya diajarkan menggunakan bahasa Melayu, ditukar kepada bahasa Inggeris.

Melihat betapa pentingnya bahasa Melayu dipertahankan agar terus hidup sewajarnya di negara yang bertuah ini, saya mewujudkan blog ini.


Buah rambutan dibawa ke pekan,
Turut dibawa kuih baulu;
Salam perkenalan saya hulurkan,
Baru berjumpa bermesra dahulu.


Anak nelayan mengumpul ikan,
Banyaknya bilangan ikan duri;
Bahasa kebangsaan mari gunakan,
Dalam perhubungan sesama sendiri.


Harapnya laman yang kecil dan naif ini dapat memberi secubit sumbangan demi kelestarian bahasa milik kita. Kalau bukan kita sendiri yang cakna milik kita, entah sesiapa lagi yang sudi berbuat demikian.

Tiada ulasan:

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.