TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

HUKUM D-M

UNTUK memastikan bahawa binaan frasa nama adalah betul, kita hendaklah menyusunnya secara “hal yang hendak diterangkan” (inti atau fokus) mendahului “hal yang menerangkan” (penerang atau cerita). Susunan ini dikenali sebagai Hukum D-M, yang bermaksud “diterangkan dan menerangkan”, iaitu D= diterangkan, dan M= menerangkan.
.
Sekiranya susunan itu terbalik, binaan frasa tersebut dianggap tidak tepat. Contoh penggunaan yang salah adalah seperti yang berikut:
.
  • *mini bas
  • *goreng pisang
  • *cili sos
.

Adakah kita menaiki mini? Tidak, kita menaiki bas. Kita tidak makan goreng, tetapi makan pisang. Kita tidak menggunakan cili, tetapi menggunakan sos. Perkataan mini, goreng, dan cili hanyalah penerang jenis bagi bas, pisang, dan sos. Oleh itu, kita menaiki bas mini (bas kecil), makan pisang goreng (pisang yang digoreng), dan menggunakan sos cili (sos yang dibuat daripada campuran cili).
.
Demikian juga halnya dengan *Ahmad Restoran, atau *Kim Klinik. Untuk makan kita pergi ke restoran, bukan ke Ahmad. Bagi mendapatkan rawatan kita pergi ke klinik, bukan ke Kim. Ahmad dan Kim hanya penerang bagi nama restoran dan klinik. Dengan yang demikian, bentuk yang betul ialah Restoran Ahmad dan Klinik Kim.
.
Namun demikian, jika dikatakan kita hendak ke rumah Kim Klinik, frasa ini boleh diterima kerana kita mahu ke rumah Kim yang digelar Kim Klinik, kerana Kim memiliki klinik. Hal ini dikatakan demikian kerana intinya (hal yang hendak dicakapkan) ialah Kim, dan penerangnya ialah Klinik.
.
Walaupun begitu, terdapat beberapa frasa yang digunakan sekarang bertentangan dengan hukum D-M. Hal ini dianggap kecualian. Hal ini terjadi kepada frasa yang membawa maksud jawatan, gelaran atau panggilan, serta yang menunjukkan bilangan. Dalam contoh-contoh yang berikut, perkataan yang berhuruf tebal ialah inti.
.
  • Perdana Menteri
  • Ketua Pengarah
  • Naib Yang Dipertua
  • Profesor Khaidir
  • Haji Roslan
  • Mak Cik Maimunah
  • dua ekor ayam 
.

Tiada ulasan:

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.