TERIMA KASIH KERANA MELAYARI DERMAGA BM STPM --- MOGA-MOGA MEMPEROLEH MANFAAT - ANDA DIIZINKAN UNTUK MEMUAT TURUN DOKUMEN [KEBANYAKANNA DALAM FORMAT PDF] YANG DIINGINI ... SEBELUM ITU, SILALAH MENDAFTAR SEBAGAI AHLI/RAKAN TINGKATAN ENAM - LALUAN PALING MURAH DAN PALING MUDAH KE UNIVERSITI AWAM - PASTINYA ANDA TIDAK INGIN KETINGGALAN DAN KERUGIAN SELAMAT HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA 2023: "MALAYSIA MADANI: TEKAD PERPADUAN, PENUHI HARAPAN"

TAN LIAN HOE MENYELEWENGKAN FAKTA SEJARAH!

KENYATAAN Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Tan Lian Hoe, ketika berucap kepada umum, tentang orang Melayu, amat mendukacitakan orang Melayu yang patriotik, memahami sejarah dan tidak dipengaruhi kepentingan politik sempit. Kenyataannya bahawa kaum Melayu pendatang seperti orang Cina dan orang India, kononnya datang dari Sumatera, dan penduduk asal negara ini hanya orang Asli, amat menyeleweng daripada fakta.

Dari manakah Datuk Tan Lian Hoe mendapat fakta itu? Saya berpendapat kenyataan itu rekaannya semata-mata. Namun demikian, apakah tujuannya? Adakah untuk membalas kenyataan yang pernah dibuat oleh seorang ketua bahagian UMNO, Datuk Ahmad Ismail dalam kempen pilihan raya pada bulan Mac lalu?

Saya mahu melupakan apa-apa sahaja tujuannya membuat kenyataan bohong itu. Saya sebagai orang Melayu berasa kenyataan itu perlu ditepis dan ditunjukkan hal yang sebenar. Jika tidak dibetulkan, semakin banyak warga Malaysia mempercayai pandangan karut itu.

Agaknya asal usul orang Melayu itu cuba dikaitkan oleh timbalan menteri itu dengan kerajaan Sriwijaya yang wujud pada abad ke-5. Kerajaan dari Palembang itu muncul sebagai penakluk dengan menguasai seluruh pantai barat Sumatera, kawasan Jawa barat, selatan Borneo, hampir seluruh Tanah Melayu, dan menjangkau ke Segenting Kra. Barangkali hipotesis timbalan menteri itu, melalui penaklukan ini, orang dari Sumatera mula menduduki Tanah Melayu dan kekal di negara ini hingga hari ini.

Jika demikialah tanggapannya, ternyata hal itu salah. Sesuatu penaklukan hanya terjadi apabila ada bangsa yang asalnya mendiami kawasan yang ditakluki itu. Oleh itu, Sriwijaya tidak datang ke Tanah Melayu menakluk pokok, gunung, batu dan sungai. Mereka datang menakluk penduduk yang sudah sedia ada di Tanah Melayu ketika itu. Penduduk yang sedia ada yang ditakluk itu tentulah orang Melayu. Dengan hal yang demikian, orang Melayu sudah ada di tanah bertuah ini sebelum kedatangan orang kerajaan Sriwijaya dari Sumatera itu. Kesimpulannya, orang Melayu penduduk asal negara ini, bukan pendatang dari kawasan lain.

Prof. Dr. Nik Hassan Suhaimi telah membentangkan satu dapatan bahawa orang Melayu dan bumiputera telah wujud di Semenanjung Malaysia semenjak lebih 35,000 tahun dahulu. Hal ini bermakna bahawa orang Melayu telah mendiami negara ini amat lama sebelum penaklukan Tanah Melayu oleh kuasa dari Sumatera.

Oleh itu, saya berpendapat Datuk Tan berbohong dan telah dengan sengaja menimbulkan persepsi tidak betul tentang orang Melayu. Orang Melayu tidak boleh disamakan dengan orang Cina, kerana orang Cina memang betul berhijrah ke serata pelosok dunia ini dan cuba membentuk tamadun luar negara setelah lari daripada kekacauan di negara sendiri pada beberapa abad lalu. Kenyataan oleh Datuk Ahmad Ismail tentang hal itu satu fakta yang sahih. Beliau tidak salah dari segi fakta.

Melalui laman ini, saya menggesa Datuk Tan meminta maaf dengan segera dan secara rasmi melalui sidang media atas kesalahan besar yang dilakukannya daripada orang Melayu. Hal ini tidak wajar kerana Datuk Tan seorang timbalan menteri. Hal ini lebih tidak wajar kerana dia memperoleh kedudukannya sekarang di kawasan yang dimiliki orang Melayu semenjak sekian lama. Anda tidak wajar menjadi kacang lupa akan kulit.

Tiada ulasan:

Sewajarnya...

banner

Khidmat Nasihat & Pedoman Bahasa - www.dbp.gov.my

banner

KONGSI BAHAN

Sekiranya anda berminat untuk berkongsi bahan, sila kirim melalui e-mel: saimimsalleh@gmail.com, atau imi6911683@yahoo.com.

Kesudian anda sangat dihargai.

MAKALAH PENULIS LAIN

MAAF dipohon daripada penulis dan penerbit makalah yang digunakan dalam laman ini tanpa kebenaran. Sekiranya penulis dan penerbitnya tidak mahu makalah tersebut terus digunakan, sila maklumi melalui e-mel: smsmsalleh@gmail.com.

Setinggi-tinggi terima kasih kepada yang membenarkan karya disebarkan untuk manfaat anak-anak watan kita.

DENGAN NAMA ALLAH

YANG BERSAMA DENGAN KITA

 
Reka bentuk asal:Free WordPress Themes | Dijadikan Blogger oleh Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Terima kasih.